torsdag 17 november 2011

Sture första hane bli internationell LC-champion

Sture med sin ägare Annika Bäckström
Detta är historien om Sture, (Hisilome´s Fezzan) en av våra få internationella LC-champion. Bara fyra tikar har tidigare  erövrat titeln och så Sture som ensam hane.
För mej är det extra kul att just Sture blev först att erövra titeln med LC-meriter, eftersom jag äger hans syster Frida Kahlo och hennes avkomma Fors Brunn's Kaki Persimon.
Artikeln låg färdigredigerad och klar för publicering som julläsning i Salukibladet, när Viggos (välmeriterade Al-Shên Naar el Shaitaan) ägare också aspirerade på att vara första hane med titeln, dock på kappmeriter.
Samtidigt dök den svenska avundsjukan upp och en stor dos prestige och artikeln lyftes bort.
Som journalist tycker jag att nyheter ska publiceras när dom fortfarande är nyheter. Därför publicerar jag nu artikeln på min blogg, istället för att vänta till våren när nästa Saluki-blad kommer ut.
Grattis Annika,(ägare) och MaryAnn,(uppfödare) till championatet.
Artikeln i sin helhet kommer i nästa inlägg direkt efter detta.           /ACK

3 kommentarer:

  1. Vore tacksam om du som journalist tog reda på fakta innan du "hänger ut" mig som "avundsjuk aspirant" på Int LC-titeln.
    FAKTA:
    1. Viggo är första svenska Salukihane som får titeln Int Lc-champion oavsett hur han tagit sina CACIL.
    2. Jag blev också ombedd att skriva en artikel, som inte heller den kommer med i Julnumret av Salukibladet.Visst kan jag dela din uppfattning att det hade varit trevligt om det kommit med när det är nytt, men det är redaktionens beslut att vänta och det får man snällt finna sig i.

    Jag tycker att det vore på sin plats att gratulera både Fezzan och Viggo till deras prestationer som är fantastiska.
    Ser ingen anledning till att försöka skapa osämja i onödan, och är inte intresserad av att hamna in någon smutskastning. Om du har några frågor gällande Viggo och hans meriter är du välkommen att kontakta mig personligen.


    vänliga hälsningar Camilla Haglund
    ägare till Viggo
    Int,Nord,VDH,DE Ch,NV-06,PM-08 Al-Shên Naar el Shaitaan, nu även Int LC Ch

    SvaraRadera
  2. Självklart - Grattis till dej och Viggo!

    SvaraRadera