onsdag 30 november 2011

Andie en "Hummerhjelmare" i hundformat


"Andie" Shirin Roya Adiih. Bilden från i går när solen kom fram. 

"En Hummerhjelmare" i hundformat! Så vill jag beskriva min svarta prinsessa "Andie", Shirin Roya Adiih.
Fast baron Sten Hummerhjelms hästar var sällan svarta utan oftast fuxfärgade med bred bläs och vita strumpor upp till knäna.
Dessa hästar gjorde Sverige berömt och Gaspari-sonen Piaff såldes till Tyskland och var med och myntade uttrycket "Schwedengang".

Eva Tenne - Andies duktiga handler.

Samma temperament
Men när jag jämför Andie med dessa hästar är det deras speciella temperament jag tänker på.
Dom var otroligt flyktbenägna och sensibla. Ett plötsligt upp dykande paraply eller en fotograf på fel ställe vid banan kunde skapa panik.
Dessemellan var det som att flyta omkring på lätta moln och piaff och  passage var nästan som en egen gångart.
Då ska man veta att på den tiden - 50-tal och tidigt 60-tal -  var de flesta av våra ridhästar framavlade för arméns bruk  ofta både tunga och okänsliga.
Det sägs att det var hingsten Utter - icke önskvärd på Strömsholm på grund av sitt känsliga temperament - som satta avtryck i baron Hummerhjelms avel  på Casimirsborg.


Bra första utställningsår för Shirin Roya Adiih, Andie, 17 månader.
  Att cykla med Andie är ett vågspel, ungefär jämförbart med att försöka rida ut i naturen med en "Hummerhjelmare". Hon flyter fram vid sidan av cykeln med lagom tryck i kopplet  och med en trav som knappt vidrör marken - det är en underbar känsla som dock snabbt kan förbytas i katastrof om jag inte är på min vakt.
För en tid sedan kom jag cyklande på vägen utanför den nybyggda Mariebergs-skolan. Skymningen höll på att falla och det var ganska tomt på gatorna. Andie var som vanligt pigg och jag lät henne springa på då hon plötsligt upptäckte en liten pojke i buskarna - som skjuten ur en kanon hoppade hon rakt mot cykeln för att i nästa sekund tvärnita och kasta sej bakom bakhjulet för att komma undan "faran".
Och vad hände - ju kopplet drog omkull cykeln och jag hamnade platt på marken.

Första hoppet för Andie.
 Tack och lov föll jag och cykeln på den grässträng som går mellan cykelbanan och gatan och jag slog mej inte alls.
Men det måste ha sett livsfarligt ut för två herrar i bil stannade och undrade om jag behövde hjälp att bli skjutsad nånstans.
Andie stod med slakt koppel och tittade nyfiket när jag försökte lösgöra mej från min gamla tantcykel som lagt sej prydligt rakt över mej.
Visst obehag
Jag måste medge att jag kände ett visst obehag när jag klev upp på cykeln och åkte vidare - ungefär som när man blir avkastad av en häst och genast tvingar sej att sitta upp igen. Det är den första regeln jag fick lära sej på ridskolan när jag var barn - att för att inte bli rädd genast sitta upp igen om man skulle bli avkastad.
Numera håller jag blicken långt framför mej och Andie i strama tyglar på våra cykelturer.
När jag såg Andie första gången var det på bild på Facebook som Annika hade lagt ut. Några valpar i kullen var fortfarande osålda vilket förvånade mej när jag såg den guldkantade härstamningen.
Pappa multichampion Shiraz California Dreamin' är en av de mest meriterade hundarna någonsin och mamma PL CH o SE LCCH Barakisch Qarib Ayaz, är en mycket meriterad LC-tik.Hon bröt ena frambenet under ett prov något år tidigare, men räddades och fick kliva in i avelsboxen.
Jag hade inte alls tänkt köpa hund, men när jag såg bilden på Andie drabbades jag av habegär.
- Den valpen vill jag ha, tänkte jag, men slog genast bort tanken - jag hade ju redan tre hundar och dessutom skulle Annika enligt texten behålla denna tikvalp själv. 
Men jag kunde inte släppa tanken och efter en tid fick jag höra att jag kanske skulle kunna få köpa henne. Fyra månader gammal kom hon hem till min flock. 
Tack Annika för att jag fick hem denna mycket vackra, kära och speciella hund.
Nu laddar vi för Stockholm
- vi ses alla salukivänner!                                   
                                                         
 //ACK
Shirin Roya Adiih, Andie, ca 3 månader. Bild Annika Andersson.


Andie ca 3 månader.

Fotnot:
Andie, Shirin Roya Adiih, är uppfödd av Annika Andersson Genarp och e Multichampion Shiraz California Dreamin,
som iår kan bli historisk genom att för andra gången bli, Bästa utställningshund alla raser på SKKs vinnarlista.
Vi på Fors Brunn's håller tummarna!

2 kommentarer:

  1. Fantastiskt foto på Andhie och en träffande jämförelse mellan henne och Hummerhjelmhästarna.
    Hoppas bara hon inte blir lika omodern som hästarna blev. Mycket trevling och underhållande läsning! Läckert fotot också från Örebro bk som vi tog på kullen - synd bara att den konstiga masten var tvungen att lägga sig i bild.
    Eva T

    SvaraRadera
  2. Dom är inte så omoderna som du tror. Helen har en unghäst som är uppdubblat med Gaspariblod. Den håller måttet än idag. Tror den blir superfin och lättriden.
    När det gäller Andie så tänkte jag nog mest på temperamentet. Det där med att dom såg spöken överallt.När man hade dom i sin hand var dom fantastiska men om man inte kunde hantera dom blev det ju en smärre katastrof. /ACK

    SvaraRadera