tisdag 22 november 2011

Ett fång rosa tulpaner till advent - underbart!

Varför är det alltid så mycket roligare att få något man inte har förväntat sej - som nyligen när jag i höstrusket fick en fläkt av kommande vår i form av den mest underbara bukett av rosa tulpaner.
Dom flesta köper, så här veckorna före advent hyacinter, julstjärnor eller möjligen rosor.
- Jag kunde ha köpt rosor istället, sa dottern när hon kom på besök, men jag trodde att du skulle uppskatta dom här.

En fläkt av vår.
Hon har lärt sej att hennes mamma är lite udda vid det här laget. Att jag gillar det som inte alla andra har.

Ute - inne
Nu när nästan allt har frusit bort utomhus är det dags att pyssla om växterna inomhus. Under hela sommaren blir dom nästan bortglömde och en hel del måste bytas ut när hösten kommer.
Brukar försöka rädda så mycket som möjligt från trädgården bl a dom flesta pelargonerna och en del kryddväxter och sätta in dom..
I år hade jag en stor vacker Basilika som jag köpte på sensommaren på rean slingrig och ful. Men jag satte om den i en stor kruka och strax innan frostnätterna tog jag in den och ställde den på träbordet i köket. Den har fröat av sej och hela bordet är fullt med små frön som jag har planer på att rädda nästa städdag.

När solen sken in på den gracila plantan såg man att massor av små skott hade slingrat sej upp  mot det svaga ljuset utanför. Kunde inte låta bli att föreviga den på bild eftersom den var så vacker.

En underbar bukett rosa
tulpaner i höstmörkret.
  
Guldgul o vacker - en orkidé
som blommat sen i somras.
Orkidéer är underbara blommor. Brukar köpa några på höstkanten men kan inte säga att jag har nån vidare hand med dom.
Jag är alltid imponerad av vänner som lyckas få sina orkidéer att blomma i evigheter för att sen ställa undan dom ett tag och få dom att blomma igen.
I år har jag köpt två stycken och båda    tycks arta sej till riktiga praktexemplar också hos mej. Den guldgula är en favorit men också på den rosa traditionella har alla knopparna slagit ut. 
Igår köpte jag en hyacint för19:90. Alldeles för dyrt tycker jag för en enda lök men jag kunde inte motstå den. Jag har dessutom en perfekt kruka som jag fått från Karin i Göteborg och som verkligen passar till en enda lök med mossa omkring. Ställde den tillsammans med den smala glasvasen med kärleksört på mitt magnifika träbord som min före detta man gjort av hembjörkens nedfallna stam.                     

 
En Basilika-planta som räddats in från trädgården.

Härlig höst
På höstarna vill man gärna göra om lite i huset men än så länge har jag inte fått nån inspiration till detta.
 Det milda vädret har gjort att det känts viktigare att  vara ute med mina fyra salukisar som hela tiden pockar på motion.
Marken är ju fortfarande utan snö - tänk förra året var det massor vid den här tiden - och jag har cyklat med minst två av hundarna varannan dag.
Dubbdäck?
Är i valet och kvalet om jag ska skaffa dubbdäck till min tantcykel och fortsätta åka så länge som möjligt eller om jag ska ställa in cykeln när det börjar frysa på gatorna. 
Har fått tips om trehjuliga cyklar som man kan dubba upp och köra även i dåligt väglag utan att riskera att åka omkull.
Frågan är bara hur tungtrampade en sådan är och om man kan få upp farten så mycket att hundarna kan springa i friskt trav bredvid. Jag skulle gärna vilja provköra en trehjuling med två hjul, helst bak och se hur det fungerade med hundarna .
Om någon vet var det finns en trehjuling med två hjul bak i närheten i Örebro - antingen till salu eller som man kan provköra så hör av er till mej på mail, info@salukipug.se
Håller tummarna för att snön väntar lite till så jag hinner bestämma mej.
Hundarna har nog redan bestämt att vi ska fortsätta cykla!
                                                                                                           /ACK




1 kommentar:

  1. Fin blogg. Lätt att fastna i. Bra texter som vanligt. Fortsätt så!!!

    SvaraRadera