måndag 26 december 2011

Julafton på Fors Brunn - enda gången på året då alla möts


Nicklas, Johan, Mats och Hans - julafton på Fors Brunn 2011.
 Det är nästan bara en gång om året som vi syskon samlas - travtränare är ständigt ute och far och nu börjar det bli många i släkten.
Hans båda barn - Anna och Petter - går i pappas fotspår och är redan etablerade på kuskfronten och min egen dotter Cecilia tränar ihop med Mats, AF. It´s My Party, som från varande näst intill slaktad, räddades av en av delägarna och har senaste året sprungit in över 90 000 kronor.
Bara Mats son Nicklas sysslar med annat vilket innebär foto bl a från hög höjd, skidinstruktör och olika äventyr ute i världen.
Det där med hästar är verkligen en livsstil varesej det innebär trav som bröderna eller dressyr-inriktning, som Cecilia " Sissi" och jag själv.
För övrigt har jag själv tränat travhäst liksom min dåvarande man Bo.
Många hästmänniskor anses nog lite asociala eftersom det finns minimal tid för social verksamhet typ namnsdagar, födelsedagar och släktträffar, som många andra sysslar med.
Ofta är det hästarna som får styra familjens verksamhet

Anna och sambon Danne Jansson jobbar båda med
trav och satsar på en karriär som tränare och kusk.
Sissi har dock en man, Johan Zetterlund som är datakonsult och tillsammans med honom driver hon, Fors Brunns Konsult AB, ett företag i häst och databranchen.
Även Mats sambo Katarina Hoflin jobbar delvis med annat (lärare) men har stor del i skötseln av hästarna uppe på gården i Nora.

Ingen "julare"
Egentligen är jag själv ingen älskare av jul. Tycker att det är en högtid som mest skapar stress, både pågrund av kostnader och att många ensamma mår psykiskt dåligt under denna extrema familjehögtid.
Tidigare firade familjen jul i många år hos mamma som då ägde Mats gård i Kåfallstorp, men sedan hon dog, har Fors Brunn blivit den naturliga samlingspunkten.
Huset är stort och "salongen" med dubbel takhöjd gör sej extremt bra för julpynt och mycket folk.
Rummet var ursprungligen ännu större och hade en invändig balkong där orkestern satt och spelade när huset tjänade som hälsobrunn.

Viktigare idag
Jag tror att jag uppskatter julaftonen då vi alla samlas, mer idag när jag blivit äldre och bor ensam i en vanlig villa.
Eftersom jag i år bestämt mej för att inte julpynta, kändes det mycket stämningsfullt att komma upp till Sissi som verkligen gjort det läckert i sitt stora pampiga hus.

I förgrunden syns Nicklas och Johan framför den
enorma takkronan designad Bo Sigward.
Bristen på snö gör annars att det inte riktigt känns som julafton. Hela veckan har det varit mellan fem och sju grader varmt  - nu på julafton sjönk dock temperaturen till 0 med blixthalka som följd.

Petter Karlsson också kusk.
 .
Det där med julklappar är ett fenomen. Varje år säjer vi att vi inte ska köpa några julklappar men ändå blir det en ansenlig hög, i år bredvid den stora julbocken i granris, och lite spännande är det trots allt att öppna paketen.
Själv har jag under många år gått in för att göra blomstergrupper med egenplockad mossa och lite större udda krukor. Gillar julrosen, visserligare lite dyrare än hyacinter, men i gengäld står den sej länge och har man tur överlever den sen utomhus i flera år.
Tycker också att dom är så fina ihop med den gröna mossan som håller sej fräsch länge om den bara får lite vatten.

En liten julklappshög, trots att vi säjer att vi inte
 ska köpa några.
Konstaterar varje gång jag är hos Sissi att hennes stora trähus är väldigt charmigt i jämförelse med min lilla 50-talsvilla, men samtidigt är det betydligt mindre jobb med mitt lilla tegelhus i ett plan och också stor skillnad på att underhålla.

Brunnsort
Fors Brunn var en gång brunnsort och det nuvarande bostadshuset var det enda som räddades undan rivning under gengastiden.
Flera stora vackra trähus med fantastisk snickarglädje revs och eldades upp som bränsle i dåtidens bilar. Hembygdsföreningen har gett ut en bok där några av husen finns på bild bl a Socitetshuset och Badhuset. Det fanns också ett stall och, jag tror också en liten handelsbod.
Välsituerade damer som kände sej lite klena och sjukliga kom från bl a huvudstaden för att få vila och rekreation. 
Det finns också en speciell hälsokälla på tomten med mycket järnhaltigt vatten som ansågs mycket välgörande och gästerna fick heta lerinpacknigar i badhuset.
En egen station fanns bara någon kilometer från huset och det var dit gästerna anlände med tåg.                        

Sissi driver en träningsanläggning för häst på Fors Brunn, som för ett antal år sedan fick eget ridhus.

 Just det rummet där vi nu firade jul var en jättestor danssalong där orkestern satt och spelade på balkongen. Vore kul att veta vilka låtar som spelades på den tiden. Jag vet inte säkert men jag antar att dansanta par och singlar kom för att svänga sina lurviga med brunnsgästerna.
Nån dans blev det dock inte på julafton men otroligt god mat och  inte allt för hetsiga diskussioner. 

Bosse tillsammans med Sissis Jack
Russelterrier, Bang.

Kvällen avslutades med inspektion av Sissis föl, en egen e Conasseur och en inackordering efter Sir Oldenburg. Båda ser mycket lovande ut. Ska bli kul att följa dom framöver.

Nicklas Hoflin äventyrare.

Mina salukis fick, innan jag åkte hem, dra några vändor i Sissis ridhus med Annas Frank. Blir alltid lite extra fart när en ny hund är med i gänget men eftersom ridhuset inte har någon dörr framtill gällde det att fånga dom innan dom tröttnade på att springa. Kändes inte som att lösa salukisar hade varit optimalt på julnatten.
Tack Sissi o Johan för en jättetrevlig kväll.
Gott nytt år!                                                                                                                      //ACK


2 kommentarer:

  1. Hej hoppas att allt är glatt och muntert så här några dagar inpå det nya året!
    Jag tycker i alla fall att ´vintern´ gärna får fortsätta som gjort i år...även OM jag kan vara utan stormarna!!Känner inte riktigt igen Bosse...vill gärna se Katarina Hoflin...mycket länge sedan..Go fortsättning på januari som jag älskar...för då är det snart mars...kram Bella

    SvaraRadera
  2. Nyårskramar till dej också - snö häromdagen men idag fortsätter den gröna vintern.Underbart fast blött idag, men jag bor ju på en sanås så här står aldrig vattnet kvar så länge.
    Jag tycker Bosse är sej lik men du får tänka på att han är över 70 - när såg du honom sist.
    Inga bilder på catta blev bra men jag ska se om jag kan skicka en på e-post till dej.
    Var du aldrig här i jul?
    ACK

    SvaraRadera