tisdag 17 januari 2012

Ekorrn satt på tallestam - svårfångat byte för Kaki o Andie

Jag förstod inte varför hundarna blev vilda och med raggen rest
stirrade upp i himlen men så fick jag se den lilla bruna med lång svans.
Kaki och Andie funderar  på hur dom ska komma åt 
den ovanliga trädgårdsgästen högt upp i "deras" tall.
Första gången här
Det var länge sen jag såg en ekorre - förmodligen har jag inte sett nån sen jag flyttade till Örebro för tio år sen.
Bodde något år i Lanna, alldeles i kanten av golfbanan och då såg jag några exemplar men inte alls så många som "hemma" på Fors Brunn, där det alltid fanns ekorrar i tallarna runt omkring.
Men nu dök den ovanliga gästen alltså upp här i trädgården den 14 januari.
 Kanske har vi för mycket katter här i Marieberg. Läste att just katten var en av ekorrens fiende.
Lite fakta om ekorren:
Hemvist är Europa och norra Asien. Längd, 24 - 30 cm + svans 17-20 cm. Vikten är mellan  200 och 450 gram och den kan bli ca 3 år.
Ekorren lever ensam, utom vid parningen, går dräktig 32 - 40 dygn och föder allt från 1 till 7 ungar. Får oftast 2 - 3 kullar per år.
Lever på frön från barrträd, blommor, ekollon, nötter, bark, svamp, bladlöss och fågelägg.  //ACK

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar